Victor Lind 20.01.21

Kunstnerskap, familiehistorie og engasjement

Onsdag 20. januar 2021 kl. 18.00

Strømming
Onsdag 20. januar inviterer Jødisk Museum i Oslo til strømmet samtale med kunstner Victor Lind. Lind (f. 1940) har siden begynnelsen av 1960-årene vært en produktiv og sentral billedkunstner. Han markerte seg politisk som medlem av kunstnergruppa GRAS i begynnelsen av 1970-årene. Sentralt da var blant annet kampen mot EEC og krigen i Vietnam.

Mot midten av 1990-årene konsentrerte Lind sin kunst om den norske deltakelsen i Holocaust. Blant annet fikk han i 1998 hundre drosjer til å stille opp i Kirkeveien for å visualisere omfanget av arrestasjonene i Oslo 26. november 1942. Dette er en tematikk han ikke har sluppet siden, og som berører ham personlig.

Lind vokste opp på Hadeland under trange kår som sønn av en kunstner og en amerikansk-jødisk mor. Hans mor var blant de få som unnlot å møte opp for å få påstemplet ID-kortet med en rød "J" da dette ble annonsert i landets aviser 20. januar 1942. Familien levde derfor delvis i skjul under hele krigen.

Faglig leder ved Jødisk Museum i Oslo, Mats Tangestuen, vil lede samtalen. Vi vil få høre mer om Linds bakgrunn, hans politiske engasjement og ikke minst hans tematisering av den norske komponenten i arrestasjonen av landets jødiske befolkning.

Samtalen strømmes på museet Facebook-side. Det er mulig for følgere å stille spørsmål underveis i samtalen.