Intervju med Einhart Lorenz


Lange linjer og grenseoverskridende historie: Jødenes historie i Europa. Samtale med Einhart Lorenz

«Dette arbeidet kan ikke la være å ta opp diskrimineringer, forfølgelser, overgrep og bunnløs fattigdom og nasjonalstatenes religiøse antijudaisme og antisemittisme. Men denne boka beskriver mer enn de mørke sidene», skriver Einhart Lorenz i sin nye bok. Jødenes betydning for Europas kulturelle, vitenskapelige og økonomiske utvikling står i sentrum når boken Jødenes historie i Europa - fra den spanske inkvisisjonen til mellomkrigstiden lanseres. 

Einhart Lorenz er denne våren aktuell med verket Jødenes historie i Europa – Fra den spanske inkvisisjonen til mellomkrigstiden. Arbeidet, som er på 542 sider (inkludert referanser, litteraturlister og registre), har utvilsomt et svært ambisiøst siktemål. Boken tar for seg jødenes historie i ulike deler Europa i et langtidsperspektiv – fra den spanske inkvisisjonen frem til starten av andre verdenskrig. På grunn av smitteverntiltakene knyttet til koronaviruset må lanseringen av boken på Jødisk Museum i Oslo dessverre utsettes – i mellomtiden har vi tatt en prat med forfatteren (på god avstand) om innholdet i boken og perspektivene som ligger til grunn for fremstillingen. 
Einhart Lorenz er ute med ny bok. (Foto: Edvard Thorup/Dreyer forlag)
Få enkeltpersoner i Norge har vært mer sentrale i forskningen på og formidlingen om jødenes og antisemittismens historie enn Einhart Lorenz. Lorenz, som i år fylte 80 år, er professor emeritus i historie ved Universitetet i Oslo, og har forfattet flere viktige arbeider om de nevnte temaene. Blant flere bidrag kan Veien mot Holocaust (2002) og Jødehat. Antisemittismens historie fra antikken til idag (2005, med Trond Berg Eriksen og Håkon Harket) særlig nevnes. I tillegg har han undervist og veiledet en lang rekke studenter på ulike nivåer – forfatteren av denne intervjuartikkelen innbefattet.

En grenseoverskridende historie
Et viktig utgangspunkt for Jødenes historie i Europa er vektleggingen av det grenseoverskridende i bokstavelig forstand. Fremstillingen anvender ikke primært nasjonalstaten som overordnet fortellingsramme, den veksler snarere mellom ulike geografiske områder og forskjellige tematiske innfallsvinkler. I boken møter man den sefardiske kulturen, de jødiske samfunnene i Øst-Europa og den jødiske opplysningstiden i Sentral- og Vest-Europa, for å nevne noen av mange eksempler. Lorenz forteller at denne måten å skrive historie på delvis har sitt utspring i hans egen kulturelle og intellektuelle bakgrunn:  
 
– Selv om jeg har bodd i Norge i største delen av mitt liv har jeg mine røtter i den mellomeuropeiske kulturen og historien, med forbindelseslinjer over nasjonalstatenes grenser. Da jeg flyttet fra Berlin til Oslo i 1965 hadde jeg en god del immateriell bagasje med meg: tsjekkiske Franz Kafka, østerrikske Gustav Mahler, tyske Heinrich Heine, polske Marie Curie, franske Rachel Felix, flere av mine akademiske lærere og fortellinger fra mine foreldres liv i 1920-åras Berlin. Hva var europeisk historie for meg? Ikke summen av nasjonalstatenes historie. 

En av inspirasjonskildene Lorenz fremhever er den spanske historikeren Josef Fontana. Fontana har hevdet at jødene var og er limet i den europeiske historien og «stiftelsesmedlemmer» til dagens Europa. Jødene var bosatt i Europa lenge før mange andre folkeslag, de var med på å bygge Europas kultur og de fungerte gjerne som bindeledd mellom øst og vest. Likevel har deres bidrag til europeisk historie og kultur ofte vært underkommunisert. Lorenz oppsummerer slik:

– Forskningen har et sterkt fokus på antisemittismen, ikke bare som tysk, men også som et europeisk fenomen. Jødenes betydning for Europas kulturelle, vitenskapelige og økonomiske utvikling har derimot vært underkommunisert og er nesten fullstendig ukjent for de fleste – eller knyttet til klisjéforestillinger. Ser man på slike aspekter er forbindelseslinjene over grensene slående. 
Foto: Jødene i Øst-Europa bodde frem til 1900-årene i høy grad i shtetler: Småbyer og landsbyer med høy jødisk befolkningskonsentrasjon. Her fra et bryllup i en av shtetlene i Russland. (Public Domain, Wikimedia Commons)
Lorenz understreker at det finnes glimrende fremstillinger og analyser av de sefardiske jødenes historie, jødene i England, Frankrike, Nederland, Tyskland og i Polen. Likevel er den historieskrivningen som omhandler jødenes historie med nasjonalstaten som utgangspunkt heftet med visse utfordringer, mener han:

– Nasjonalstatene var ikke statiske. Man kan først snakke om et enhetlig rammeverk fra årtiene etter første verdenskrig. Hva er for eksempel «jødenes historie i Polen», når Polen til tider ble delt mellom Russland, Preussen og Østerrike? Hva er «jødenes historie i Tyskland» – et land som ikke eksisterte som enhetsstat før 1871? 

Jødene levde mer grenseoverskridende enn andre deler av befolkningen. En vesentlig faktor som bidro til dette var bosettingsrestriksjonene som gjaldt i store deler av Europa i førmoderne tid, for eksempel at bare den eldste sønnen fikk rett til å bli boende, resten måtte finne seg et annet sted eller land. Dette bidro til familiær nettverksbygging ut over landegrensene. En annen og positiv faktor var at jødene ikke var «livegne» som for eksempel bøndene ofte var. Bortsett fra i Russland, slapp de i de fleste områder lenge militærtjenesten. De hadde mulighet til å reise, skaffe seg utdannelse og lære språk. Vi har eksempler på at en jøde fra Kreta studerte medisin i Italia, og var virksom i Egypt, Konstantinopel (i dag Istanbul), Vilnius, Polen, Amsterdam, Frankfurt og Praha.
En mangfoldig historie
Lorenz var i 2005 en av forfatterne av verket Jødehat. Antisemittismens historie fra antikken til i dag. Som tittelen indikerer, omhandler denne boken den europeiske antisemittismen i et langtidsperspektiv, fra forestillingene om «jøden» som kristusmorder til etterkrigstidens holocaustbenektelse. I Jødenes historie i Europa er fokuset bredere. Antisemittismens historie er riktignok belyst, men bare som et av flere deltemaer. Innledningsvis i boken slår forfatteren fast at «Dette arbeidet kan ikke la være å ta opp diskrimineringer, forfølgelser, overgrep og bunnløs fattigdom og nasjonalstatenes religiøse antijudaisme og antisemittisme. Men denne boka beskriver mer enn de mørke sidene, som boka Jødehat tok opp i 2005».

Lorenz er også opptatt av det store mangfoldet i jødisk kultur og identitet gjennom historien. Til dels kom mangfoldet til uttrykk i rene motsetninger, forteller han:

– Opplysningstiden polariserte, men det gjorde også hasidismen [en jødisk folkelig og mystisk vekkelsesbevegelse, forf. anmerkning]. Hasidistene ble ekskommunisert og bannlyst i Vilnius, deres bøker, men også Moses Mendelssohns bibeloversettelse, ble brent. Synet på språk – jiddisk versus hebraisk – var ekstremt forskjellig, likeså kvinnesynet. Sefardenes praksis ble avvist og mange assimilerte jøder i vesten så ned på «østjødiske» innvandrere.
Foto: Moses Mendelssohn var en kjent representant for den jødiske opplysningsbevegelsen. Her i samtale med Johann C. Lavater og Gotthold E. Lessing. (Public Domain, Wikimedia Commons)
Sett i et langtidsperspektiv gjennomgikk den jødiske historien også flere viktige historiske vendepunkter. Det viktigste, største og mest omfattende var Holocaust, nazistenes forsøk på å tilintetgjøre de europeiske jødene. Men også andre historiske brudd har vært av betydning, understreker Lorenz: 

– Det viktigste og største bruddet er selvsagt Holocaust. Men vi kan også trekke frem en rekke andre brudd som fikk betydning for store grupper i regioner eller land. Dels kom bruddene plutselig, dels skjedde de gradvis over tid. Den juridiske likestilling foregikk til ulike tidspunkter i enkelte land. Et annet stort brudd var som nevnt opplysningstenkningen (haskala) som framkalte dype splittelser. Ellers kan vi trekke frem en vekkelsesbevegelse som hasidismen, som skapte stor uro innen store deler av den jødiske befolkningen som endte til dels i bannlysning og til og med i konvertering. For de polsk-litauiske jødene var pogromene i annen halvdel av 1600-tallet et dyptgripende brudd. Og ikke minst innebar utvandringen fra 1880-åra fram til første verdenskrig et brudd – og selve krigen, hvor jødiske soldater kjempet mot jødiske soldater. Det samme gjelder for industrialiseringen som ødela mye av den gamle shtetl-kulturen.
Foto: Wołpa-synagogen regnes som en av de vakreste tresynagogene fra Det polsk-litauiske samveldet. Synagogen stod ferdig tidlig på 1700-tallet og i 1929 ble den anerkjent som et kulturminne av polske myndigheter. Under andre verdenskrig ble synagogen brent av tyske styrker. (Public Domain, Wikimedia Commons)
Det som gikk tapt
Lorenz har anvendt mye av sitt forskningsvirke til å skrive og formidle om nettopp Holocaust. Folkemordet på de europeiske jødene er selvsagt et viktig bakteppe også for Jødenes historie i Europa, selv om boken strengt tatt slutter i mellomkrigsårene. Lorenz mener det er vanskelig å fatte hvilken katastrofe Holocaust var og hvor store tap folkemordet innebar. 

– Jeg tror ikke vi kan forstå Holocaust, men vi kan forsøke å forstå. Mitt anliggende er, ved siden av mye annet, å vekke til live en bevissthet om hva Europa har tapt. Boka har mange eksempler fra kulturlivet, politikk, økonomi, naturvitenskapene, samfunnsengasjement som viser hvordan jøder og jødinner har utviklet Europa. Man kan tenke på de tapene kontinentet led på grunn av flukt og utvandring. Men tenker vi på at 90 % av jødene i Polen og 87 % av jødene i Litauen ble drept, at bare 5000 av Warszawas 375.000 og mellom 2000 og 3000 av Vilnius´ 55.000 jøder overlevde, samt at store deler av jødene i Romania, Tsjekkia, Hellas, Ungarn, Frankrike, Nederland og Belgia ble drept, aner vi muligens dimensjonene. I tillegg kommer et språk – jiddisk – som var et stort verdensspråk, samt synagoger, kultur kunstverk som disse menneskene har skapt.  
Vi avslutter med å spørre om Einhart Lorenz om han kan fortelle litt om en av de mange jødiske personene som presenteres i boken. Han velger å fremheve Sara Copia Sullam (ca. 1590-1641), en kvinne som levde i ghettoen i Venezia. 

– Sara Copia Sullam behersket italiensk, spansk, hebraisk, latin og gresk og drev sammen med sin mann en litterær-musikalsk-filosofisk krets, av den typen som i opplysningstiden gjerne ble kalt «salonger». Kretsen ble oppsøkt av framtredende intellektuelle fra Venezia, Roma, Paris og andre byer. Sullam sprengte ghettoens og kjønnsrollenes rammer, og ble en ettertraktet ble samtalepartner på høyt nivå i tidens teologisk-filosofiske diskusjoner. 

Jødenes historie i Europa er uten tvil et svært viktig arbeid, og vil etter alt å dømme få status som et historiefaglig referanseverk.
Foto: Sara Copia Sulam sprengte ghettoens og kjønnsrollenes rammer, og ble en ettertraktet ble samtalepartner på høyt nivå i tidens teologisk-filosofiske diskusjoner. (Public Domain, Wikimedia Commons)
Idet dette intervjuet føres i pennen, har de første anmeldelsene begynt å tikke inn. I Stavanger Aftenblad omtales boken som et «storverk om en tapt kultur». Jødisk Museum i Oslo gratulerer forfatteren med utgivelsen, og håper boken får mange lesere!

Boken er i salg fra Dreyer forlag. Den kan bestilles her.

Tekst: Kjetil Braut Simonsen
Share by: