Få enkeltpersoner i Norge har vært mer sentrale i forskningen på og formidlingen om jødenes og antisemittismens historie enn Einhart Lorenz. Lorenz, som i år fylte 80 år, er professor emeritus i historie ved Universitetet i Oslo, og har forfattet flere viktige arbeider om de nevnte temaene. Blant flere bidrag kan Veien mot Holocaust
(2002) og Jødehat. Antisemittismens historie fra antikken til idag
(2005, med Trond Berg Eriksen og Håkon Harket) særlig nevnes. I tillegg har han undervist og veiledet en lang rekke studenter på ulike nivåer – forfatteren av denne intervjuartikkelen innbefattet.
En grenseoverskridende historie
Et viktig utgangspunkt for Jødenes historie i Europa
er vektleggingen av det grenseoverskridende
i bokstavelig forstand. Fremstillingen anvender ikke primært nasjonalstaten som overordnet fortellingsramme, den veksler snarere mellom ulike geografiske områder og forskjellige tematiske innfallsvinkler. I boken møter man den sefardiske kulturen, de jødiske samfunnene i Øst-Europa og den jødiske opplysningstiden i Sentral- og Vest-Europa, for å nevne noen av mange eksempler. Lorenz forteller at denne måten å skrive historie på delvis har sitt utspring i hans egen kulturelle og intellektuelle bakgrunn:
– Selv om jeg har bodd i Norge i største delen av mitt liv har jeg mine røtter i den mellomeuropeiske kulturen og historien, med forbindelseslinjer over nasjonalstatenes grenser. Da jeg flyttet fra Berlin til Oslo i 1965 hadde jeg en god del immateriell bagasje med meg: tsjekkiske Franz Kafka, østerrikske Gustav Mahler, tyske Heinrich Heine, polske Marie Curie, franske Rachel Felix, flere av mine akademiske lærere og fortellinger fra mine foreldres liv i 1920-åras Berlin. Hva var europeisk historie for meg? Ikke summen av nasjonalstatenes historie.
En av inspirasjonskildene Lorenz fremhever er den spanske historikeren Josef Fontana. Fontana har hevdet at jødene var og er limet i den europeiske historien og «stiftelsesmedlemmer» til dagens Europa. Jødene var bosatt i Europa lenge før mange andre folkeslag, de var med på å bygge Europas kultur og de fungerte gjerne som bindeledd mellom øst og vest. Likevel har deres bidrag til europeisk historie og kultur ofte vært underkommunisert. Lorenz oppsummerer slik:
– Forskningen har et sterkt fokus på antisemittismen, ikke bare som tysk, men også som et europeisk fenomen. Jødenes betydning for Europas kulturelle, vitenskapelige og økonomiske utvikling har derimot vært underkommunisert og er nesten fullstendig ukjent for de fleste – eller knyttet til klisjéforestillinger. Ser man på slike aspekter er forbindelseslinjene over grensene slående.