Grini: fangeleirens rolle i holocaust 01.06.22

Grini – fangeleirens rolle i Holocaust

Onsdag 1. juni 2022 kl. 18.00

Museumsbillett (60,-/40,-)

På Ila, kun noen få kilometer fra Oslo, lå den største nazistiske fangeleiren i Norge: Grini. Leiren blir ofte assosiert med den generelle okkupasjonshistorien, men den hadde også en sentral rolle i Holocaust i Norge som til nå er viet lite oppmerksomhet.

Våren 2022 var Elise Barring Berggren gjesteforsker på Jødisk Museum i Oslo. Der kartla hun historiene til Grinis 215 jødiske fanger og undersøkte leirens rolle i arrestasjoner, mishandling og deportasjoner. 1. juni kommer hun til Jødisk Museum for å forelese om sine funn.

Elise Barring Berggren (f. 1997) er stipendiat i historie ved NTNU, der hun skriver en doktorgrad om tilbakeføringen av norsk-jødisk eiendom. Hun har fra før en mastergrad i historie, og var medforfatter på boken "Rapport frå ein gjennomgang av Hva visste hjemmefronten?".

Velkommen til foredrag!