Foredrag Goldberg og Seligmanns 25.10.18

PÅMELDING:
NB: Påmelding innen 20. oktober

Foredrag: "Die Goldbergs"
I 1916 giftet den norsk-jødiske forretningsmannen og senere samfunnsdebettanten Moritz Rabinowitz seg med Johanna Goldberg i Kristiania. Johanna tilhørte en betydningsfull familie i Berlin hvis medlemmer var involvert i filantropi, teatre, bankvirksomhet og musikkliv. Historien til denne interessante familien er blitt dokumentert av den tyske forfatteren Raimund Wolfert, som i 2015 gav ut boka Die Goldbergs - Zwischen Friedenstempel, Lunapark und Haus der Modeindustrie. Raimund Wolfert vil under foredraget legge særlig vekt på familiens forbindelse til Norge.

Etter foredraget blir det en pause med lett servering.

Utstillingsåpning:
FORSVUNNET: SELIGMANNS
Som et tillegg til utstillingen "Husk oss til livet" åpnes en temporær del-utstilling om familien Seligmann fra Oslo - en av de mange norsk-jødiske husstander som ble helt utslettet med Holocaust. Men hver familie har sin egen historie. Seligmanns vet vi nå langt mer om, etter at slektninger bosatt i USA tok kontakt med museet.