Boklansering Koritzinsky 20. juni 2018

Onsdag 20. juni 2018:
- Kl. 14.00: Pressemøte
- Kl. 18.00: Boklansering

Begge arrangementer er åpne for alle interesserte.

Jødisk Museum i Oslo, Calmeyers gate 15B

INNGANG

E-post: liv@jodiskmuseumoslo.no
Telefon: +47 22 20 84 00
Onsdag 20. juni på Jødisk Museum i Oslo lanseres boken om den jødisk-norske familien Koritzinsky. Forfatter Erik Koritzinsky legger ut på et cruise som viser seg å bli så kjedelig at han istedenfor å se på havet setter seg ned og begynner på boken om sin familie. Hans beretning forteller en historie som går tilbake til 1880-årene: En jødisk familie som innvandrer til Norge, etablerer seg, integrerer seg og delvis assimileres i Norge. En av sønnene i familien utdanner seg til lege og møter en kristen kvinne fra en velstående handelsslekt på Nordmøre og i Trøndelag. Ephraim og Elisabeth gifter seg, og fem barn blir satt til verden like før andre verdenskrig bryter ut. I boken forteller Erik Koritzinsky, eldst av de fem barna, om hvordan krigen truer familien ved at far Ephraim dør og de fem barna står i fare for å arresteres og deporteres.

Erik Koritzinsky har ikke bare skrevet om sin familiehistorie, han skriver også rikt om sin egen oppvekst og virke i etterkrigstidens Norge. Og den gangen på cruise er ikke eneste gang Erik Koritzinsky har kjedet seg. En sommer mens han er på arbeid begynner han å samle på feilstavinger av familienavnet. I boken kan man finne to protokoller med hele 1243 ulike versjoner av navnet Koritzinsky.

Jødisk Museum i Oslo og Kolofon forlag inviterer til presentasjon av Erik Koritzinskys familiekrønike. Boksalg og signering, enkel servering. Gratis inngang.