26. november-markering 2023

Markering av 26. november

I Jødisk Museum i Oslo markeres deportasjonen av de norske jødene under 2. verdenskrig den 26. november hvert år.

Heldigvis klarte også mange norske jøder å redde seg til Sverige før eller etter deportasjonene, og temaet for årets markering blir «flukt og redning».
TID
Søndag 26. november kl. 12:00

STED
Jødisk Museum i Oslo
Calmeyers gate 15b

INNGANG

Send en mail til pamelding@jodiskmuseumoslo.no med navn og antall som kommer
Da foreldrene til Inger-Lise Rothschild Grusd måtte flykte til Sverige under krigen, fikk de beskjed om at den risikable flukten måtte gjennomføres uten datteren. Hun var for liten og måtte inntil videre bli igjen i Norge. Men hos hvem? Hvem kunne betros et slikt ansvar?

I voksen alder har Inger-Lise vært på søken etter menneskene som et halvt år senere hjalp henne over til Sverige, men ikke minst etter de som tok lille «Eva» (Inger-Lises dekknavn) inn i sitt hjem og passet og beskyttet henne. Oppnøstingen har gradvis gitt svar. De siste brikkene kom på plass etter at NRK i etterkant av dokumentaren Last: Jøder, der Inger-Lise fortalte sin historie, gikk bredt ut med oppfordring om å ta kontakt hvis man skulle sitte på ny informasjon.

Inger-Lise forteller om oppnøstingen av historien og hva det har betydd for henne.

Kåre Olsen, forfatter av boken Jødene som ble innlagt i sykehus for å unngå deportasjon, samtaler med Hilde Vesaas, forfatter av den nylig utgitte Nansenhjelpens modige kvinner og museets faglige leder Mats Tangestuen om hjelpetiltak som ble initiert for å redde jøder ut av Norge.

Lett servering.
Andre arrangementer 26. november
  • Kl. 14:30. HL-senteret. Hvordan endret diskusjonen om jødene og antisemittismen seg etter krigen? Forsker ved Jødisk Museum i Oslo og forfatter av boken I skyggen av Holocaust – Antisemittisme i norsk historie 1945-2023, Kjetil Braut Simonsen, samtaler med HL-senterets direktør Guri Hjeltnes.
  • Kl. 17:00. Parkeringsplassen bak Skur 41 ved Vippetangen, nært det blå skiltet. Høytlesing av navnene til alle deporterte jøder fra Norge.