Alfred Oster valgte portrettet som sitt hovedmotiv. Han var en beskjeden og selvkritisk kunstner som deltok på få utstillinger og hadde liten produksjon, men under Jubileumsutstillingen for Grunnloven i 1914 i Frognerparken ble tre av Alfreds arbeider stilt ut. Han var også representert på Landsutstillingen for bildene kunst i Trondheim i 1930. To av hans litografier, Ung pike
og Weisenhusgut, ble utgitt i årsmappene til Norsk forening for grafisk kunst og innkjøpt av Nasjonalgalleriet.
Parallelt med utstillingen blir Alfred Osters families innvandringshistorie og hva som hendte dem under krigen fortalt i et eget monter i utstillingen Husk oss til livet – jødiske skjebner 1940-1945.
Dora Dworsky (født Oster) var datter av Leopold, Alfreds eldre bror. Som Alfred Osters niese og en av få gjenlevende av den store Oster-slekten bestemte hun seg for å ta vare på mest mulig av onkelens arbeider. Uten Doras innsats hadde denne utstillingen ikke vært mulig.