SHTETL – EN VERDEN SOM VAR

«Shtetl – En verden som var»
Hvem var jødene som kom til Norge på slutten av 1800-tallet og utover 1900-tallet? Hvor kom de fra, og hvorfor forlot de sin hjemplass? Hva slags historie, kultur og tradisjoner tok jødene med til Norge da de emigrerte hit?

I utstillingen "SHTETL – en verden som var" søker vi å besvare disse spørsmålene.

Fortellingen om shtetlene, de små og større landsbyene i det tidligere Tsar-Russland med overvekt av jødiske innbyggere, fortelles gjennom bilder, gjenstander, lydkulisser og musikk, personskildringer, kulisser, tekster og kart.

Utstillingen er plassert i museets bakgård, og er dermed det første gjester ser ved ankomst til museet.

Foto: Sverre Jarlid

• Slide title

Write your caption here
  • Slide title

Write your caption here

Foto: Tina Blomquist

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Sparebankstiftelsen DNB og Fritt ord, i tillegg til private bidragsytere som har støttet med gaver og minnegaver.