Når det skjer noe med "noen andre"

Tekst og foto: Helge Øgrim
Artikkel publisert i Jødisk Museums venneforenings Vennebrev nr. 2 2022
Lørdag 26. november er det 80 år siden Donau la ut fra Oslo
havn med 529 arresterte jøder om bord. Skipene Monte Rosa (47
fanger), Gotenland (158) og Lappland (10) seilte sørover i samme
uhyggelige oppdrag.
Nyhetsbrevet har spurt to
historikere hvordan de oppfatter
bistanden nazistene fikk fra sivile,
ikke-nazistiske nordmenn og hvilke
sider ved Holocaust det trengs mer
forskning om. Samtalene, via epost
eller intervju, er forkortet og redigert.
Mats Tangestuen
er historiker og
faglig leder ved museet. Han skrev
sin masteroppgave om jødiske
flyktninger i Sverige i 2004 og er
kjent for sin deltakelse i den skarpe
debatten om Marte Michelets bok Hva visste hjemmefronten?, der
Tangestuen var medforfatter av en
kritisk ‘motbok’.
– Tror du det det hadde noe å si for
politiet at de dro ut for å arrestere
jøder, og ikke «vanlige» nordmenn?
– At de som skulle arresteres var
jøder, gjorde det oppdraget lettere
for dem, mener du? Det tror jeg helt
sikkert. Arrestasjonene ble jo ledet
av det nazifiserte Statspolitiet med
bistand fra NS-Hird og Germanske
SS-Norge. Men det var også med
mannskaper fra det ordinære politiet.
Jødene var mennesker mange ikke
identifiserer seg med i like stor grad.
Det var sikkert veldig individuelt,
men man trengte nok ikke være
glødende antisemitt eller ha særlig fasttømrede fordommer en gang.
Det spilte en rolle at jødene kunne
identifiseres som «noen andre».
– Det er vanskelig å lese historien
med annet enn nåtidens briller?
– Den kunnskapen vi nå har, blir
nesten som en uoverstigelig mur mot
fortiden. Det er veldig vanskelig å
komme seg ned på den andre siden
og vite hvordan den tilgjengelige
informasjonen ble tolket. Det gjelder
både vanlig politi, eksilmyndigheter,
de som kunne vært hjelpere og
jøder selv. Flukt som eneste riktige
alternativ fremstår som krystallklart
for oss i dag, men slik var det ikke for
mange høsten 1942.
– Kan den latente antisemittismen, som
du har kalt det, ha bidratt til tausheten
fra regjering eller hjemmefront i 1942?
At de var redde for å tirre opp antisemittisme
og tape oppslutning?
– Her trenger vi mer forskning og flere
kilder. Quislingregimets propaganda
spilte på en påstått kobling mellom
eksilregjeringen og jødene. Det kan ha
spilt en rolle. Vi vet litt om anti-jødiske
holdninger i eksilmiljøet i Sverige, men
jeg tror ikke slike hensyn var avgjørende
for at London-radio for eksempel ikke sendte tydelige varsel før arrestasjonene om at jøder måtte flykte og at folk flest måtte bistå dem i flukt.
I debatten som fulgte Marte Michelets
bok Hva visste hjemmefronten?
er det
blitt anført at når vanlig norsk politi
bisto Stapo høsten 1942 – i Oslo deltok
både ordens- og kriminalpolitiet, i
Bergen trafikkpolitiet og på landsbygda
lensmennene – skjedde det samme
under massearrestasjoner av lærere,
studenter og offiserer. Også da ble de
færreste varslet.
– Føler du at pendelen har svingt for
langt andre veien? Andre går lengre
enn deg i gi nordmenn medskyld for
folkemordet.
– Jeg har brukt pendelbildet selv,
men jeg tror det er en naturlig
reaksjon etter relativ stillhet fra
1950- til 1980-tallet rundt nordmenns
bidrag i forfølgelse og deportasjon.
Det begynner imidlertid også å bli
noen tiår siden offentligheten begynte
å diskutere den norske deltakelsen.
Noe av det vi ser nå tror jeg skyldes
at enkelte ser seg nødt til å bråke
litt ekstra når allerede åpne dører
skal slås opp. I noen fremstillinger
virker det som om det tyske
sikkerhetspolitiets rolle skyves ut på
sidelinjen.
– Kritikken av Michelet var ikke
først og fremst at hun pekte ut nye
skyldige, men at vi må tilbake til
90-tallet for å finne en sakprosabok
med så mye uetterrettelig kildebruk.
Det er uheldig uansett, men
spesielt uheldig når man skriver om
Holocaust. Holocaustbenektelse er
et eksisterende fenomen. Jeg mener
det var viktig at vi som jobber med
denne tematikken tok tak i Michelets
kildebruk. I verste fall kunne dette
ha blitt benyttet av andre som et
«bevis» på at man må «jukse» for å
skrive om Holocaust.

