Vi søker barn og unge til intervjuer om norsk-jødisk liv!

Vi søker barn og unge til intervjuer om norsk-jødisk liv!

Jødisk Museum i Oslo arbeider med et nytt undervisningstilbud om mangfold innen norsk-jødisk liv og identitetsforståelse. Undervisningsopplegget vil være et tilbud til skoleklasser fra 5. til 7. trinn. Til opplegget ønsker vi å lage en kort film hvor vi intervjuer norsk-jødiske barn og ungdommer om hva det vil si å vokse opp med en norsk-jødisk identitet i dag. 

I denne sammenhengen søker vi etter barn og unge med jødisk bakgrunn i alderen 10-14 år som kunne tenke seg å være med på korte filmintervjuer. Det er viktig for oss å ha en god dialog med foresatte i forbindelse med filmingen og om spørsmålene som vi ønsker å stille.  

Hvis du eller noen i din familie kunne tenke dere å delta i et slikt intervju, ta kontakt med formidler Kristine Bjørndal på e-post (kristine@jodiskmuseumoslo.no) eller på telefon +47 906 70 922.

Filmintervjuene vil kun brukes på museet i undervisningssammenheng og vil ikke bli lagt ut på internett.  

Om prosjektet
I desember 2017 offentliggjorde HL-senteret en rapport som omhandlet holdninger til jøder og muslimer i det norske samfunnet. Rapporten bygde på resultater fra to kvantitative undersøkelser, henholdsvis en befolkningsundersøkelse om holdninger til jøder og muslimer og en minoritetsstudie der jøder og muslimer i Norge ble spurt om sine respektive erfaringer og oppfatninger. På bakgrunn av undersøkelsens resultater ble det framlagt fem anbefalinger. Blant anbefalingene var behovet for å vektlegge mangfold og differensierende perspektiver i framstillinger av jøder og muslimer i Norge.

En minoritetsbefolkning er sjelden en ensartet gruppe. Dette gjelder også den norsk-jødiske minoriteten. Prosjektet fokuserer på mangfold innen jødisk liv og identitetsforståelse gjennom et tilbud som legger til rette for at elever utvikler en mer nyansert forståelse av jøder og jødedom. Ettersom den jødiske befolkningen i Norge er tallmessig liten, vil de fleste elever sjelden eller aldri ha jødiske medelever i klassen eller møte norsk-jødiske barn. I lærebøkene framstilles ofte jødedom og andre religioner som adskilte, homogene systemer og som normative størrelser. Lærebøker på lavere skoletrinn tar sjelden høyde for at religioner utvikles i et samspill med sine kulturelle og sosiale omgivelser. Elevene har dermed få mulighet til å få korrigert sine forestillinger om jødisk liv mot en faktisk virkelighet. 

Gjennom prosjektet ønsker vi, sammen med elevene, å utfordre generaliseringer om jødisk liv. Vi ønsker her ikke å definere én norsk-jødisk identitet. Tvert imot vil vi arbeide for å få fram nyanser og kompleksiteten innenfor en liten minoritetsgruppe. Gjennom delprosjektet ønsker vi å utvikle metoder for hvordan øve kritisk tenkning og refleksjon sammen med elever, samtidig som vi formidler kulturkunnskap og den norsk-jødiske kulturarven. 

Share by: