Foredrag: Steve Sem-Sandberg: De fattige i Lodz

BILETTER
50,-

Ingen påmelding
De fattige i Lodz har høstet glitrende anmeldelser og litterære priser for sin sterke og komplekse skildring av den jødiske ghettoen nazistene opprettet i Lodz i 1940. Boken forteller om liv, død, desperasjon og håp i ghettoen hvor over to hundre tusen jøder ble holdt fanget. Forfatteren fokuserer på historien om ghettoens leder, Mordechai Chaim Rumkowski, og hans kontroversielle og tvetydige rolle i forbindelse med utryddelsen av ghettoens innbyggere. Boken er til dels basert på «Ghettokrøniken», et 3000 sider langt dokument skrevet av jøder som levde i Lodz-ghettoen.

Forfatteren Steve Sem-Sandberg kommer til Jødisk Museum i Oslo for å snakke om boken og den spesielle problematikken i det å skrive skjønnlitterært om hendelsene i De fattige i Lodz.

Sem-Sandberg, født i Oslo i 1958, er litteraturkritiker og forfatter, og har gjort stor suksess med romanen De fattige i Lodz. Boken ga ham den svenske Augustprisen og er blitt solgt til 28 land.