Utstillingsåpning og boklansering på Jødisk Museum i Oslo

Torsdag 11. juni åpnet vi vår sommerutstilling «Kvinner i jiddish kultur». Samme dag ble boken «Jødiske fortellinger. Fra shtetl til Grünerløkka» av Eva Scheer lansert.
I anledning festdagen hadde vi musikk av Morten Michelsen (klarinett) og Almir Meskovic (trekkspill). Taler av Sidsel Levin (JMO), Barbara Pendzich (Bente Kahan Foundation), Monika Adamczyk-Garbowska (Maria Curie-Sklodowska-universitetet) og Håkon Harket (Forlaget Press ). Skuespiller Kari Ann Grønsund leste fortellingen «Posene på gjerdestolpen».
Ingvild Næss Stub, statssekretær i Utenriksdepartementet, stod for den offisielle åpningen av utstillingen.
Siste post på programmet var foredraget «From Women Readers to Women Authors: Female Voices in Yiddish Literature.» ved Monika Adamczyk-Garbowska.

Utstillingen skal stå fram til 23. august 2015.

Se video fra åpningen her.